فرواک

سرآغاز سخن

خیلی وقت بود که با ترغیب و تشویق دوستان قصد داشتم سایتی را طراحی کنم و مطالب و دل‌نوشته‌هایم را در آن بگنجانم که البته در این راه با مشکلاتی مواجه شدم و عطای آن را به لقایش بخشیدم و بعد با اصرار دوستان_که همیشه به من لطف داشته‌اند_ و البته میل باطنی خودم به فکر طراحی وبلاگی در همین سطح افتادم تا آنها را به قلم نقد دوستان نویسنده و وبلاگ پسند بسپارم و از این طریق بلکم کم وبیش از این سکوت دنیای پیرامون،که مثل پیله‌ای به تنم تنیده شده، رها شوم. چند روزی بود که می‌خواستم نامی مناسب بر وبلاگم بگذارم، نامی منطبق برخواسته‌های نوشتاری‌ام." فرواک"کلمه‌ای بود فراتر از تمام کلمات ملموسی که می‌پسندیدم که البته بیشتر برای آشنایی خوانندگان وبلاگم توضیح مختصری درباره‌ی این اسم آریایی_اوستایی می‌نویسم که امیدوارم مثمر ثمر واقع شود.

همه ‌می‌دانیم که شاهنامه‌ی فردوسی را باید تاریخ ایران از کهن‌ترین روزگار تاریخ آریایی در قالب افسانه و نماد بداند که در آن فردوسی با دانش ارزشمندی که از از زبان پهلوی داشته و آشنایی با متون کهن و نیز با استفاده از آوسنه‌های شفاهی و اسطوره‌ای که تا زمان او سینه به سینه حفظ شده بودند، کتابی را به نگارش در‌آورد که بی‌شک بی بدیل‌ترین شاعر حماسی تاریخ ایران لقب گرفته‌است، به‌گونه‌ای که با مطالعه‌ی دقیق شاهنامه می‌توان بسیاری از اسرار چگونگی شکل‌گیری فرهنگ و تمدن آریاییان را تشخیص داد ازجمله در شاهنامه مقصود از پادشاهی همان شهر و دورانی است که بر مردم گذشته مثلا دوران سیامک را دوران یخبندان می‌نامند که بشر برای محافظت از خود به غارها پناه برد. واژه‌ی "مک"از واژه‌ی "مغ"به معنای غار گرفته شده  و از این رو سیامک به معنای غار سیاه است.

پس از دوره‌ی سیامک در شاهنامه از هوشنگ نام برده می‌شود و نام دیگری در بین نیست اما دکتر جنیدی این‌گونه می‌گوید:

"در دیگر کتابها نام "فرواک"نیز آمده است. او را پسر سیامک و پدر هوشنگ می‌دانند که با شکافتن این کلمه با حقیقتی شگفت روبرو خواهیم شد.فرواک واژه‌ای ترکیبی است که از دو بهر ساخته شده، بهر نخست آن (فر=far)پیشوندی است که در زبان اوستایی حرکت به سویی را نشان می‌دهد. بهر دوم این واژه(واک=vak)یا(wak) است که به معنای صدا یا آوا و سخن است. پس واژه‌ی فرواک معنی به سوی سخن یا پیش‌گفتار سخن را به خود می‌گیرد."

بنابر‌ این فرضیه، دوره‌ای که پس از سیامک در زندگی اجداد آریاییمان به وجود آمده دوره‌ی سخنگویی بشر بوده‌است و زبان شناسان ابتدای آن را در حدود صدوپنجاه هزار سال پیش می‌دانند.

برای مطالعه‌ی بیشتر رجوع کنید به:

خانلری، پرویز. زبانشناسی و زبان فارسی ،؟،ص 18.

جنیدی، فریدون."شهر و یکجا نشینی در شاهنامه"،پژوهشکده‌ی نظر، کارگاه تخصصی گروه علوم وتاریخ و هنر، 1/4/89..

 

نوشته شده در ۱۳۸٩/٩/۱٦ساعت ۱٠:٠٥ ‎ق.ظ توسط اولدوز طوفانی نظرات () |

Design By : nightSelect.com